Op 26 februari heeft Google bekend gemaakt dat ze de mobielvriendelijkheid van websites mee gaan nemen in de zoekresultaten van webpagina’s. Deze resultaten komen vervolgens tot inzichtelijk als iemand op een mobiel apparaat via Google een zoekopdracht geeft. Gevolg: uw webpagina’s zijn niet goed zichtbaar op een mobiel apparaat, dan zullen deze minder (of helemaal niet) vertoond worden in de mobiele zoekresultaten van Google. Deze verandering is van toepassing vanaf 21 april en dus al in werking!
Is mobiel echt zo belangrijk ?
Steeds meer mensen zullen via een mobiel apparaat zoeken. Bij het bepalen van de relevante zoekresultaten gaat Google mobielvriendelijke webpagina’s dus voorrang geven. Hierdoor weet de zoekmachine zeker dat mensen die doorklikken, ook webpagina’s krijgen te zien die geoptimaliseerd zijn voor mobiel.
Een mobielvriendelijke website herkent de resolutie van het apparaat van de websitebezoeker. Is dit de resolutie van een mobiel apparaat, dan zal de informatie op een andere manier worden getoond. Hierdoor is de informatie altijd goed leesbaar. Zo worden vaak blokken die naast elkaar staan op de desktop, onder elkaar gezet voor een mobiele bezoeker. Het principe dat je site zich automatisch aanpast aan de resolutie, heet mobile responsieve design.